
 
In the 

UNITED STATES COURT OF APPEALS 
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT 

Argued March 14, 2003 
RAINBOW/PUSH COALITION, ) Decided June 10, 2003 
 ) 
 Appellant  ) 
  ) 
 v.  )       No. 02-1020 
  )  
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION, ) 
  ) 
 Appellee ) 
 
 

FCC RESPONSE TO PETITION FOR PANEL REHEARING 

Pursuant to the Court’s order of August 4, 2003, the Federal Communications Commis-

sion hereby responds to the petition for panel rehearing filed by appellant Rainbow/PUSH 

Coalition. Rainbow contends that the Court’s decision, dismissing its appeal for lack of standing, 

would have serious adverse consequences for viewer participation in the licensing process for 

broadcast radio and television stations and is inconsistent with decisions of the Supreme Court 

and this Court as well as FCC policy. As we will show below, this is an entirely unwarranted 

characterization of the Court’s decision in this case with respect to the issue of viewer/listener 

standing. Contrary to Rainbow’s extreme description, nothing in the Court’s opinion imperils the 

public’s right to participate in the FCC licensing process. Moreover, the opinion is consistent 

with both other decisions of this Court and with Supreme Court standing doctrine. There is no 

basis for Rainbow’s claims that the decision will have the consequences Rainbow predicts. 

Moreover, Rainbow does not even seriously attempt to argue that the Court erred in applying the 

established principles of constitutional standing to Rainbow and concluding that the test for con-

stitutional standing was not met here. The petition should be denied. 



 - 2 -       

BACKGROUND 

This case arises from a decision by the FCC conditionally granting applications to assign 

or transfer control of the licenses of a number of television broadcast stations, imposing forfei-

tures on two of the applicants after finding limited violations of relevant statutory and rule provi-

sions and denying petitions to deny the applications filed by Rainbow. Edwin L. Edwards, Sr., et 

al., 16 FCC Rcd 22236 (2001) (JA 831). Rainbow, which stated that it was representing the 

interests of two of its members in Oklahoma City and San Antonio, first petitioned the Commis-

sion to deny the transfer applications for the stations in those communities. After the applicants 

revised their applications, Rainbow filed petitions to deny the revised applications and also asked 

the agency to revoke all of the existing licenses held by the applicants, Sinclair Broadcast Group, 

Inc. and Glencairn, Ltd. 

The Court dismissed Rainbow’s appeal, concluding that it had “failed to produce evi-

dence that it (or one of its members) had suffered the injury- in-fact required for standing.” Rain-

bow/PUSH Coalition v. FCC, 330 F.3d 539, 546 (D.C.Cir. 2003). The Court rejected Rainbow’s 

“argument that a member of a station’s audience can establish her standing merely by alleging 

that if the Commission were to grant a particular license application then she ‘would be deprived 

of … program service in the public interest.’” Id. 

ARGUMENT 

This case turns on the fundamental requirement of Article III of the Constitution that a 

litigant establish that it has standing. Rainbow had a burden, as the party challenging an adminis-

trative decision in court, “to show a substantial probability that it has been injured, that the 

defendant caused its injury, and that the court could redress that injury.” Sierra Club v. EPA, 292 

F.3d 895, 899 (D.C.Cir. 2002); see Rainbow/PUSH, 330 F.3d at 542. Notwithstanding the 



 - 3 -       

numerous claims in its petition, which we discuss below, the crucial consideration that Rainbow 

cannot avoid is that it failed to meet its burden to demonstrate, in the circumstances of this case, 

that it, or its members that it represented, had suffered the requisite injury- in-fact required for 

standing under Article III of the Constitution. The Court’s conclusion that Rainbow had not 

made an adequate showing of injury, “indeed, it has not even tried,” was correct. Id. at 543. 

Rainbow contends that the Court failed to understand the FCC’s licensing process and 

that the decision in this case establishes a requirement “for standing that practically speaking can 

never be satisfied in appeals from FCC license transfer decisions.” According to Rainbow, the 

Court’s opinion “would effectively prevent viewers from establishing standing to challenge 

license transfers, … is in tension with the FCC’s reliance on Petition to Deny license transfers to 

ensure that such transfers do not contravene the public interest … [and] conflicts with Supreme 

Court precedent and FCC policy recognizing that viewers have an interest in maintaining access 

to as large and diverse a number of local broadcasters as possible.” Pet. at 3. These claims have 

no foundation.  

First, Rainbow’s broad assertions concerning the opinion’s alleged impact on the public’s 

right to participate in the licensing process confuses statutory and constitutional standing. The 

Communications Act provides that any “party in interest” may file a petition to deny an applica-

tion to transfer a broadcast license (47 U.S.C. 309(d)). The FCC has construed the term “party in 

interest” to include any party who is a resident in the service area of the station in question or 

who regularly listens to or views the station, such as Rainbow’s members in this case. See, e.g., 

Chet-5 Broadcasting, L.P., 14 FCC Rcd 13041, 13042 ¶¶3-4 (1999). See also JA 838 n.8 (point-

ing out that Rainbow based its standing on its members’ residence in San Antonio and Oklahoma 



 - 4 -       

City). Nothing in the Court’s opinion affects this established policy governing public participa-

tion in the agency’s licensing process.  

That a party has a statutory right to participate in agency proceedings does not, of course, 

answer the question whether it has standing under the Constitution to challenge the administra-

tive decision by invoking the jurisdiction of an Article III court. See Sierra Club, 292 F.3d at 

899. Rainbow’s discussion of Article III standing simply misconstrues the Court’s opinion. Rain-

bow’s claim, for example, that the opinion requires viewers to “present evidence of a license 

transfer applicant’s prospective programming intentions” (Pet. at 3) in order to show standing is 

nowhere to be found in the Court’s decision. What the Court said was that “Rainbow does not 

attempt to show” that either its allegations regarding Sinclair’s illicit control of Glencairn or 

Glencairn’s misrepresentation “had a direct effect upon the programming available to its mem-

ber-viewers.” 330 F.3d at 544. The opinion repeatedly makes clear that the Court’s decision was 

based on Rainbow’s failure to make, or even attempt, any specific showing of injury. The Court, 

for example, pointed out that “[a]bsent a showing that Sinclair’s assumption of control of KOKH 

or KRRT resulted in some actual effect upon programming of those or of the commonly con-

trolled stations in their markets, Rainbow’s fears of decreased diversity remain purely specula-

tive.” Id. at 545. Rainbow’s rehearing petition points to no such showing. 

Earlier in this litigation, Rainbow advanced the theory “that a person has standing to pro-

tect the ‘public interest’ by challenging any decision of the Commission regulating (or, as in this 

case, declining to regulate) a broadcaster in whose listening or viewing area the person lives.” 

Rainbow/PUSH, 330 F.3d at 542.  The Court correctly described this as “automatic audience 

standing,” and properly rejected it because “[i]f there were no more to standing than that, … then 

the ‘irreducible constitutional minimum’ would be irreducible only because it could not be any 



 - 5 -       

smaller and still said to exist.” Id. Even after receiving the panel’s guidance, Rainbow’s petition 

never indicates how its argument for standing in this case differs from a claim of “automatic 

audience standing.” 

Rainbow contends that the Court “was wrong to conclude that viewers could only estab-

lish injury from a change in station control by showing how the program content would change 

in the future” and that “[s]uch a view ignores other types of possible injury that were not before 

the Court as well as the injury caused by the loss of diversity in local programming raised by 

Rainbow/PUSH’s members.” Pet. at 15. However, we understand the Court’s decision simply to 

hold that when a party bases standing on his or her status as a viewer of a television station, that 

party must demonstrate some concrete, particularized injury to it as a viewer arising from the 

Commission’s grant of the application in dispute in order to establish standing to seek judicial 

review of the Commission’s action.  

We do not understand the Court’s decision to limit such a party to a showing of injury 

arising from prospective changes in program content following the Commission’s grant of the 

application in question. It was Rainbow that chose to focus on claims that its member would be 

“deprived of program service in the public interest.”1 See Rainbow/PUSH, 330 F.3d at  544. 

Rainbow’s claims now that it had no way to demonstrate with greater specificity how its two 

members would be harmed because the applicants here furnished no information in their applica-

tion about their planned programming is particularly unpersuasive in the circumstances of this 

case. See Pet. at 4. Sinclair Broadcast Group, which is acquiring stations in the two communities 

                                                 
1 The declarations submitted by Rainbow also claimed that the declarants would be “deprived 

of job opportunities” if the applications were granted. See J.A. 256-57, 671-72. Rainbow, how-
ever, never explained how grant of the applications would have such an effect. As the Court 
pointed out, “Rainbow’s briefs say nothing at all about job opportunities ….” 330 F.3d at 544. 



 - 6 -       

in which Rainbow’s members reside, is a long established broadcaster that has been operating 

television stations in these and other communities for many years. Sinclair was already the 

licensee of a single station each in San Antonio and Oklahoma City and had been programming, 

through local marketing agreements, KRRT-TV and KOKH-TV in those two markets prior to 

acquiring them. 

Thus, there was ample opportunity for Rainbow to present evidence, if such evidence 

existed, as to how Sinclair’s past programming practices operating stations in these two com-

munities had been contrary to the public interest and how its members would likely thus be 

harmed if Sinclair became the licensee of a second station in these communities. Rainbow 

acknowledges that Sinclair had already provided some programming on KRRT-TV and KOKH-

TV, but dismisses the significance of that fact because, it asserts, Sinclair did not supply all of 

the stations’ programming and thus its past programming practices at the stations it is now 

acquiring “provides only a specula tive basis for guessing Sinclair’s future programming inten-

tions.” Pet. at 4 n.12  

It is difficult to take seriously the claim that an applicant’s past operation of existing sta-

tions of which it was either already the licensee or over which it offered programs pursuant to a 

local marketing agreement could not provide a basis for a party like Rainbow to argue that 

granting the applicant a license for another station in the same community would be contrary to 

the public interest. Indeed, in contrasting unfavorably Rainbow’s showing in this case with that 

of the appellants in Office of Communication of United Church of Christ v. FCC,  359 F.2d 994 

(D.C.Cir. 1966) (“UCC”), the Court noted that the UCC appellants’ injury was based on a his-

                                                 

2 By contrast, in its filings with the Commission, Rainbow claimed that Sinclair “broker[ed] 
all or virtually all of the time on Glencairn’s stations ….” JA 625; see also JA 242. 



 - 7 -       

tory of inadequate or improper past programming at the station and arguments that “the licensee 

could be expected to continue programming in the same vein.” Rainbow/PUSH, 330 F.3d at  

543. “Rainbow,” the Court held, “has not made a comparable showing; indeed, it has not even 

tried to do so.” Id.  

In this case, either there was no evidence from Sinclair’s past operation of stations in San 

Antonio or Oklahoma City (or in other communities) to plausibly predict that its acquisition and 

subsequent operation of KRRT or KOKH would be contrary to the public interest, or Rainbow 

failed to provide such evidence. In either case, the Court properly found Rainbow’s claims 

“purely speculative” (330 F.3d at 545) and thus inadequate to meet its burden to demonstrate 

standing. The Court indicated that if Rainbow had made “‘plausible predictions about [the] likely 

programming decisions’ of the applicants” (id. at 546) demonstrating why its member would be 

harmed by grant of the applications, it may have met its burden to demonstrate standing.  

There obviously is no basis for Rainbow’s suggestion that no petitioner to deny would 

ever be able to provide such evidence. As Rainbow notes, the Commission indicated in its recent 

modifications to its media ownership rules, that it is “obligated” to consider petitions to deny 

arguing that license transfers are not in the public interest. Pet. at 9, citing, 2002 Biennial Regu-

latory Review  - Review of the Commission’s Broadcast Ownership Rules, FCC 03-127, ¶85 

(July 2, 2003), pets. for rev. pending, Media General, Inc. v. FCC, No. 03-1231, et al. (D.C.Cir., 

filed Aug. 6, 2003). If evidence from Sinclair’s past operations in Oklahoma City and San 

Antonio, or from its operation of  television stations in a number of other communities supported 

such predictions, Rainbow could have presented “plausible predictions” to the Commission that 

grant of the applications would have an effect upon programming that would harm Rainbow’s 

members. Rainbow, however, presented no such evidence. 



 - 8 -       

The Court’s decision does not “effectively prevent viewers from establishing standing to 

challenge license transfers.” Pet. at 3. The Court’s decision prevents viewers who rely on a claim 

of automatic viewer standing and thus fail to show how they are injured by the FCC’s grant of a 

license application from challenging the Commission’s action on judicial review. A requirement 

to show such “injury- in-fact” that is “concrete and particularized” is, of course, a requirement for 

Article III standing to invoke the jurisdiction of the court. See Lujan v. Defenders of Wildlife, 

504 U.S. 555, 560 (1992). 

Rainbow’s reliance on the holding in UCC  misreads that case as well as the Court’s 

opinion in this case. See Pet. at 5. Indeed, as the Court noted here, UCC holds that audience 

members “may have standing to challenge a decision of the Commission because they may bring 

to the Commission’s attention matters relating to a broadcaster’s programming.” Rainbow/-

PUSH, 330 F.3d at 543. The Court added, however, that it did not in UCC “purport to apply a 

more relaxed standard to audience members than to other litigants seeking to demonstrate their 

standing under Article III.” Id. And Rainbow’s rehearing petition makes clear that it continues to 

seek a more relaxed standard for viewer standing than would apply to other litigants.  

We do not dispute Rainbow’s claim (Pet. at 6) that there may be a relationship between 

diversity of ownership and diversity of viewpoints. See, e.g., 2002 Biennial Regulatory Review, 

FCC 03-127, ¶¶ 26-35. However, it does not follow that the public interest is always disserved, 

as Rainbow suggests, by a reduction in the number of local station owners. See Pet. at 7-8. The 

Commission has already concluded by rule that in the two communities at issue in this case, San 

Antonio and Oklahoma City, it is not contrary to the public interest to allow one entity to be the 



 - 9 -       

licensee of two television stations.3 Rainbow does not claim to challenge in this case the validity 

of that rule. Thus, unless it shows some particular facts demonstrating that its members will be 

harmed in these cases beyond the mere fact that two stations will be commonly owned, it cannot 

demonstrate the requisite injury- in-fact to give it standing to seek judicial review. 

Rainbow’s criticism of the Court’s discussion of Llerandi v. FCC, 863 F.2d 79 (D.C.Cir. 

1988) as “flawed” (Pet. at 3, 10-11) ignores the effect of changes in the Commission’s rules 

since that case was decided. In Llerandi appellants, who asserted standing as listeners to the 

radio stations in dispute there, claimed that grant of the applications would result in a violation of 

the Commission’s “duopoly” rule, which at that time prohibited ownership of two AM radio 

station in the same or nearby communities. On review, the Court held that the appellants had 

standing as residents of the city of license and members of the listening public, concluding that 

“[l]isteners are, by definition, ‘injured’ when licenses are issued in contravention of the policies 

undergirding the duopoly rule.” 863 F.2d at 85. 

The Court properly distinguished Llerandi in the opinion here, pointing out that the Com-

mission had revised its duopoly rule after concluding that it was in the public interest for this rule 

to allow the common ownership of two television stations in markets of the type at issue here. 

Thus, unlike the petitioner to deny in Llerandi, Rainbow could “not allege that granting the 

applications at issue here would actually violate the current rule.” Rainbow/PUSH, 330 F.3d at 

545. Contrary to Rainbow’s assertions, however, the Court did not hold that a party like Rainbow 

                                                 

3 See Review of the Commission’s Regulations Governing Television Broadcasting, 14 FCC 
Rcd 12903 (1999), reconsid. granted in part, 16 FCC Rcd 1067 (2001), aff’d in part and 
remanded in part, Sinclair Broadcast Group v. FCC, 284 F.3d 148 (D.C.Cir. 2002). In its recent 
review of broadcast ownership rules, the Commission modified its local television ownership 
rule, but such modification does not affect the applications at issue in this case. See 2002 
Biennial Regulatory Review, FCC 03-127, ¶¶132-234. 



 - 10 -       

could never have standing to seek review in such circumstances – only that Rainbow could not 

meet its burden simply by relying on a “general, and vague, claim that Sinclair’s acquisition of 

the licenses ‘would reduce the diversity’ of programming in San Antonio and Oklahoma City” 

without explaining why Rainbow’s members “believe that a grant of the application would 

deprive them of ‘program service in the public interest.’ Indeed, they do not offer evidence that 

programming after a grant would be any different that it was before, or even ‘plausible predict-

tions about [the] likely programming decisions’ of the applicants.” Id. at 545-46, quoting Huddy 

v. FCC, 236 F.3d 720, 722 (D.C.Cir. 2001). 

Rainbow unwittingly acknowledges this when it asserts that although a party “must 

identify the nature of his or her injury to establish standing, there is no need to explain at length 

what the FCC itself has viewed as common sense and what the courts have long accepted as 

true.” Pet. at 13. As noted above, however, whatever the FCC may have thought in the past, the 

FCC no longer “view[s] as common sense” that a harm to the public interest arises automatically 

from the mere common ownership of two television stations in markets such as San Antonio and 

Oklahoma City. Thus, unlike the appellants in Llerandi, Rainbow cannot satisfy its burden to 

show injury by reference to a rule, but must make a specific showing that notwithstanding the 

Commission’s revised duopoly rule its member will be harmed by grant of these applications. 

The bare claims in the declarations upon which it relies plainly are inadequate to meet this bur-

den and were properly rejected by the Court. 

It was rational for the Court to conclude that where the claim, as in Llerandi, is that grant 

of an application would violate an ownership rule adopted by the Commission to protect viewers, 

a plausible claim that grant of an application would violate the rule was sufficient injury for a 

viewer or listener to have Article III standing. However, where, as in this case, there is no asser-



 - 11 -       

tion of such a rule violation, a party cannot demonstrate standing simply by relying on “general, 

and vague, claim[s]” that it would be aggrieved by a speculative decrease in diversity. This is 

fundamental standing analysis articulated in the Supreme Court’s well-known language that “a 

mere ‘interest in a problem, ’ no matter how longstanding the interest and no matter how quali-

fied the organization is in evaluating the problem, is not sufficient by itself....” Sierra Club v. 

Morton, 405 U.S. 727, 739 (1972); see also United States v. Western Electric Co., 900 F.2d 283, 

310 (D.C.Cir.), cert. denied, MCI Communications Corp. v. United States, 498 U.S. 911 (1990) 

(unparticularized consumer argument too vague to confer standing).  

Rainbow’s contention (Pet. at 13) that the “evidence in the record establishes injury from 

Sinclair’s control of two stations” in these two communities amounts to little more than a reitera-

tion of its “automatic audience standing” argument. The Court correctly concluded that viewers 

are not automatically injured by a reduction of the number of television station owners in a mar-

ket that is consistent with the Commission rules, and there must instead be offered some specific 

evidence or plausible prediction that that action will have an effect on the station’s programming 

that will harm viewers. 

Moreover, even if there were basis for Rainbow’s additional allegations (Pet. at 14) that 

Sinclair was able to acquire these two stations by some sort of unfair competition and by mis-

representations to the Commission, it still fails to demonstrate injury. The Court has already held 

in Huddy that, for purposes of showing standing, viewers ordinarily are not injured by licensee 

misrepresentations to the FCC.4 Similarly, absent a link to predictions about a station’s program-

                                                 
4 In Huddy, the Court noted that the appellant had raised concerns about a license applicant’s 

integrity with respect to its compliance with certain FCC rules but had made “no effort to link 
those business behavior issues with plausible predictions about [the applicant’s] likely program-
ming decisions.” 236 F.3d at 722. The Court added that “in the interests of ‘preserv[ing] the 



 - 12 -       

ming, a generalized claim that a station has been acquired in some unfair manner does not in 

itself demonstrate harm to viewers. 

CONCLUSION 

In consideration of the foregoing, the petition for rehearing should be denied. 
 
 Respectfully submitted, 
 
 
 
 Daniel M. Armstrong   
 Associate General Counsel 
 
 
 
 C. Grey Pash, Jr.    
 Counsel 
 
 Federal Communications Commission
 Washington, D. C.  20554 
 (202) 418-1740 
 Fax: (202) 418-2819 
 
 
August 19, 2003 

_______________________ 
integrity’ of its operations, … the Commission is entitled to consider a would-be licensee’s 
deceptive behavior as grounds for rejecting an application …,” and the FCC has a well-estab-
lished policy against misrepresentation. See FCC Br. at 33. However, the Huddy opinion found 
that it didn’t necessarily follow that FCC underenforcement of policies against deceptive 
behavior in a licensee’s contact with the agency “is likely to cause the sort of ‘material impair-
ment of [a viewer’s] hopes or expectations’ that is needed to support standing.” Id.at 723-24.  


